fredag, oktober 23, 2009

Vilken djungel!

Assistenter, Försäkringskassan, vårdbidrag, föräldrapenning mm mm...
Bara tanken på att sätta sig in i alla regler som gäller får en att se rött!! Hur ska man göra när inte ens F-kassan vet? Finns tydligen inga fall på Gotland där så små barn som Mio har assistenhjälp, finns liksom ingen "mall" att gå efter, hur ska då vi veta?

-Nej, det bästa vore om man hittade assistenter som man känner sedan tidigare, så man slipper allt med intervjuer osv. Ska man börja ringa runt till privata företag eller ska man gå genom kommunen?!

Man skulle ju vilja komma hem snart...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Om jag får tro eller komma med förslag så skulle jag kollat med vänner/bekanta som har eller har haft assistenter själva eller känner någon som har. De flesta har nog redan haft kommunen tidigare och ev gått över till privat. Hör efter ang för och nackdelar mellan privat/kommun. Kolla oxå med dessa föräldrar om vad ni bör tänka på och beakta då de oftast är mycket luttrade efter ett antal diskussioner med försäkringskassan. Jag är säker på att de flesta som har assistenter till sina barn gärna hjälper till med info och råd. Det är de som är proffs. Modig du är Lotta som tog sprutan. =)

Elin Bergner sa...

Hej igen Lotta, jag skriver här också...
;-)
Särnmark finns på Gotland. Jag tror att dom är bra. Vi har Assistansia, som finns över hela landet, och det har fungerat bra. Börja med att se till att få utförliga och heltäckande läkarintyg. Det betyder allt! Utan bra läkarintyg så blir det svårt. Det är viktigt att läkarna lyfter fram alla svårigheter och handikapp så att handläggarna verkligen förstår er situation. Försköna inget utan berätta precis hur djävligt ni har det - hur svårt det än kan vara. Hör gärna av dig till mig Lotta för jag hjälper dig gärna. Börja med läkarintyget. Nästa sak blir att noggrannt punkta ner hur en vanlig dag ser ut för er. Du måste kunna sätta ord på och förklara allt det merarbete som Mio kräver. Exemplifiera inte den enklaste dagen utan den tuffaste dagen. Vi hörs. Kram

Helena Vesa sa...

Hej Lotta!FK måste väl veta ,jag jobbar som assisten och när jag börja mitt assistentjobb då börja jag med en liten pojke han var 8 månader, så det e ju bara bull. Som föräldrer måste man vara på o på hela tiden så det händer saker och ting. Kram på er Helena Vesa