torsdag, maj 27, 2010

Min lillebror går på batteri!


Kollar på ESC, skrattar och skäms om vart annat... för mig själv...mitt sällskap (Mollan) somnade efter tre låtar. Den låt som tyvärr etsat sig fast i hjärnan är Nederländernas "grymma" bidrag!!

I veckan har jag varit lite sjuk, gått på kalas och färgat håret blått!
Syrrans kille fyllde år i går, så vi tog en promenad/cykeltur till kalaset, Molly, Mio och jag. Det är alltid lite planering med Mios maskiner, han har två stycken som ska ha en batteritid på ca 3 tim och 20 min, men dom börjar tappa formen och behöver åka på service. I går var Ola och dömde fotboll så han fick åka och lämna ena maskinen hos syrran innan så vi kunde använd den när vi kom fram...känns som sagt lite osäkert, trots att det inte är nån panik ifall maskinen skulle lägga av på vägen eftersom Mio klarar sig utan rätt lång tid nu...men ändå, man vill ju kunna lita på dom. Ola kom i alla fall på en bra idé i kväll (ibland så händer det;) vi har fått ett externt batteri som håller ca 8 timmar, det är rätt tungt och är väl meningen att ha ifall det bli strömavbrott, men nu testade han att ställa det under vagnen bredvid maskinen och det funkade=) Så nu har vi men än 8 timmars batteritid och behöver inte känna någon stress när man är iväg på nåt!!=)

Molly tycker oxå det är bra med längre batteritid på Mios maskiner eftersom hon en dag fick gå hem själv från dagis, nu bor vi ju i och för sig precis bredvid dagiset och kan se det från vårat fönster, samt att hon fick sällskap av en fröken en liten bit...Men grejen var den att när jag och Mio skulle gå och hämta henne så blev det nåt knas med maskinen och batteriet tog slut... Så Molly brukar stolt säga att hon gått själv hem från dagis och tillägger att -Mamma kunde inte hämta mig för Mios batteri var slut...=) Kul att ha en brorsa som går på batteri=)

Okej...kanske lite överflödig info om ett sketet batteri, men det är alltid någon som är intresserad och i annat fall så slipper jag ju förklara hela tiden=)

Ja...så var det håret då, Ola var och köpte färg hos min frisör i förrgår och i dag när jag skulle passa på att färga håret när Mio sov middag så blev jag mer eller mindre helt förskräckt!! Halvvägs in i färgandet så tyckte jag att håret såg lite blått ut, inte som det brukar göra när jag färgar med min vanliga svarta färg...hmm, jag slet till mig förpackningen och såg att det var blå/svart färg...oh my god skulle jag få tantfärg nu!!? I ren panik slängde jag mig in i duschen och spolade ur all färg, dock var jag ändå blå i hårbotten!! Ringde frisören och sa att han nog tagit fram fel färg till Ola...inga problem, Ola kunde komma förbi och hämta en ny RÄTT färg, puh!=) Jag som ska på fest på lördag...Färgade om med min riktiga svarta färg och resultatet blev som det brukar, skönt! Riktigt stora fasansfulla problem jag har här hemma;)

Mio jobbar på och klarar sig riktigt länge nu utan sin lilla mask, senaste rekordet var nog en hel eftermiddag och på kalaset i går så fick alla se The man behind the mask... Han jobbar även på med armar och ben och det ser verkligen ut som det spritter i hela kroppen, han sparkar med benen som om han aldrig gjort annat, skönt att se. Vi var hos ortopeden och han klämde och kände på Mio och vi kom fram till att han ska få ett sittskal, Mio har lite skolios (sned ryggrad) och ett sittskal kan hjälpa till att räta upp ryggen...vi får väl se vad Mio tycker om det. Ortopeden tyckte inte att det var någon panik och inget som förvärras på kortare tid, men till sommaren ska vi nog försöka fixa ett.
Annars tyckte han att Mio rörde armarna bra och plockar saker och byter hand. Fötterna kan opereras om Mio är redo för en operation, det ska vi prata om efter sommaren då vi oxå ska åka till KS och träffa andra läkare där som kan mer om sånt som Mio har. Det är inget större fel på fötterna heller i och för sig, men hälsenorna är lite korta och om det är lätt att åtgärda samt att det bli bättre fötter att gå på så varför inte.
Men vi tar allt detta efter vår låååånga sköna sommar som vi ska ha tillsammans hela familjen här hemma på Gotland=)

I morgon går Molly sin sista dag på avdelning Pärlan, Förskolan Asken. Ett lååångt sommarlov väntar för lilla skrutten som inte fick en normal sommar förra året då hon mest tillbringade tiden inför KS vita väggar med två gråtande föräldrar. Inte hela sanningen för vi gjorde faktiskt många utflykter till olika ställen och firade tex Midsommarafton på Skansken, men hade inte Mollan varit med på KS den sommaren och förgyllt vår tillvaro så hade vi förmodligen fått 10 sammanbrott om dagen och legat under ett täcke och bara tyckt synd om oss...
När Mollan börjar på dagis igen efter sommaren så ska hon bara flytta till avdelningen Diamanten som ligger vägg i vägg=) Molly tycker det ska bli jättekul...mamma däremot känns det lite i hjärtat på, jag minns ju första dagen jag gick med henne till Pärlan, första dagen hon skulle böra på dagis, hon var sååå liten...jag har t o m en filmsnutt från den dagen, på en mobil som är trasig)= Ska försöka fixa fram den på nåt sätt!

På lördag ska jag och Ola på fest med jobbet, inte för att jag egentligen har nån aning om vem jag jobbar med och vart, men det är ju fest och då får man ju faktiskt umgås med alla=) Inbjudningar till aktiviteter, AW och dyl har ju inte direkt regnat över en det senaste året när man varit hemma...många gånger har man kanske inte haft så stor lust att gå på fest...men det blir så mycket roligare om man får veta...Det blir väl lätt så när man hamnar "mellan stolarna".

Jag har i alla fall gjort mig till lite och därmed färgat håret då, fixat naglarna och färgat och plockat brynen...dom få sakerna kan fan få vem som helst att se snygg ut, så jag går på den linjen och hoppas på det bästa. Ska bara hitta nåt att ha på mig oxå, brukar ju allllldrig vara något problem alls;)

Molly ska sova över hos kusin Hanna och Molly blir därmed barnvakt (som hon envisas med att kalla det) för två små kaniner vid namn Rockstar och Monster, godis i mängder är utlovat så det blir nog en bra kväll för dom. Mio får två brudar hem till sig, Malin kommer tidigare på kvällen så vi kan gå iväg och sen kommer Jennie och jobbar natt, snälla Anna kommer in på söndag morgon och byter av Jennie så vi kan få SOVMORGON!!! Det krävs därmed fyra personer till att passa våra två kidz...

Ja kul ska vi i alla fall ha, och oavsett vart vi är så ska jag innan kvällens slut dansa på Munken...för det var fan i mig 100 år sen sist.

Sussa nu så "läses" vi en annan dag! Kram Lotta

2 kommentarer:

Pappa Ola sa...

Vaddå bonde?, vältränad pappa i cool PayEx keps :-)

Anonym sa...

Det är härligt att få läsa vad du skriver och vad som händer Lotta...hoppas er sommar blir lika härlig som jag planerar att min skall bli...Dock behöver vi lite mer stabilt bra väder...Växlar lite väl fort.

Saga har haft "skolavslutning" idag...Nollan...Så hon blir förstakladdare till hösten...

Kram så länge

/Gis