söndag, september 25, 2011

Jag delar med mig!

När man minst anar det så sköljer turen över en, jag har hört en slogan, ahhh...kommer inte ihåg vilket företag det är...ja ja, men den låter i alla fall så här, -Plötsligt händer det!
...och i dag hände det:) Vi gjorde ett försök till att hitta svamp, nu efter ett rykande hett tips och det gav utdelning! Jisses så mycket svamp de var, men vi hade begränsat med tid, en timma...trots det fick jag och Molly ihop allt det här! Från mitt hjärta, -Tack du snälla svamptipsare!! Man ska dela med sig, det ingår i kompissolen faktiskt, säger Mollan!




Förutom jag, Molly, Ola och Mio så var även syster Linda och hela hennes familj med, alla barn var jätteduktiga på att både hitta och plocka svamp, dock lite väl exalterade och rasslade fram som virvelvindar över en hel del oplockad svamp!!!!:( Ja ja det fanns så mycket ändå, lite svinn får man räkna med.

I går använde jag lite av förra årets svampskörd, i torkad form till en av mina favoriträtter och Mollys absoluta favoriträtt...förutom Tacos såklart!;) Första gången jag åkte med Ola hem till Gagnef och träffade hans familj var på min födelsedag den 17 december 2000, jag klev av tåget på Gagnefs station...rakt ut i snö som gick upp över mina knän, då undrade jag vart jag hamnat:) Den kvällen bjöd min svärmor Marianne på en supergod kyckling gryta. Eftersom jag tänker på kompissolen så ska jag dela med mig av det goda receptet! I bland brukar jag ändra lite beroende på vad som finns hemma, men i grunden är det alltid samma.

Då jag aldrig använder recept när jag lagar mat så kan jag inte lämna exakta mänger och mått, kör på känsla...då blir det bäst!:) Eller ring mig om det kör ihop sig...

Köp hem:
Kycklingfiléer
Purjolök, sharlottenlök eller annan lök du gillar
Kantareller Mycket kantareller då det är huvudingrediensen!! (jag lägger även till lite av min egna torkade trumpetsvamp för extra mycket svampsmak, men kantareller är alltid ett måste i denna rätt!)
Färsk persilja
Saffran
Röd matlagningsgrädde eller vanlig grädde
Redning, typ Maizena

Tillbehör:
Ris om man gör mer som en gryta, men nu har jag gjort såsen lite tunnare och då har vi pasta Pappardelle till.
Sallad

Skär kycklingen i små bitar och bryn i smör så den får fin färg , lägg på en tallrik medan du steker svampen och löken i smör. Använder du torkad trumpetsvamp så ta bara lite eftersom torkad svamp ger extra mycket smak! Lägg tillbaka kycklingen och häll på grädden, i med saffran och låt puttra ett tag under lock så kycklingen blir så där mör så den nästan faller sönder...men bara nästan! Häll på mer grädde under tiden då det sugs upp fort av svampen och kycklingen och så blir det krämigare och godare med mycket grädde:) Sist, lägg i mycket färsk persilja och smaka av med salt och eventuellt svartpeppar om man gillar det. Red av med Maizena om du vill ha det mer som en gryta...sparsamt med redning om det du ska ha pasta till, men det är ju en smaksak!

Servera med pastan eller riset.




Taadaa...:)

Förlåt svärmor om det kanske inte är exakt så här man gör, men jag har aldrig sett det "riktiga" receptet, utan kör bara på känsla:) Men såklart är det ju godast när du lagar det!;) (pluspoäng)

Puss och kram till allihopa!

- Posted by Lotta using BlogPress from my iPad


Inga kommentarer: